Ultima zi în Tulum avea să fie una încărcată pentru că scăpasem și de norii de ploaie. Inițial am vrut să mergem spre situl arheologic de la Coba, dar auzind că nici acolo nu se mai poate urca pe piramidă, am hotărât să vizităm în prima parte a zilei două cenote. Ni se făcuse dor de ele după experiența de la cenote Ik Kil și Xcanahaltun. Lângă Tulum vei găsi multe cenote și îți va fi greu să alegi una. Eu îți recomand să cauți una mai neturistica sau măcar să mergi de dimineața devreme ca să nu fie aglomerat.

Bineînțeles că am ales să mergem cu colectivo spre prima cenote Zacil-Ha. Cu greu am găsit de unde putem lua acest colectivo, majoritatea dintre ele mergând spre Ruinele din Tulum și spre Playa del Carmen. Astfel colectivo-ul ce merge spre Coba îl poți lua din fața magazinului Modelorama Centro (vezi aici) situat lângă Taqueria La Chiapaneca și costă 20MXN (4RON) de persoană, iar până la cenote am făcut aprox. 15min.

Cenote Zacil-Ha

Cuvântul Zacil-Ha se presupune că vine din limba mayașă, unde Saasil înseamnă clar, limpede, iar Ha înseamnă apă. Nici nu e de mirare numele pentru că arată ca o piscină naturală cu ape cristaline, de un albastru hipnotizant. Cenote Zacil-Ha este deci o cenote deschisă și are o adâncime de aproximativ 3 metri. La un capăt al cenotei apa este albastru intens. Acolo este de fapt o peșteră, ce face legătura cu alte cenote din apropiere și poți face scufundări dacă ai certificat de scuba diving.

Cenote (CLICK pt. Info)

Cenotele sunt piscine naturale, care sunt alimentate de filtrarea ploii și de curenții râurilor subterane care se nasc în inima pământului. Acestea apar în mod natural în roca de calcar atunci când o peșteră subterană se prăbușește în sine și expune apele subterane de dedesubt. Cenotele sunt specifice pentru Peninsula Yucatan și aici se găsesc peste 5000, așa că e greu să alegi una să o vizitezi. Trei dintre cele mai lungi sisteme de peșteri subacvatice din lume se află în Riviera Maya. Ox Bel Ha are 146,7 kilometri, Nohock Na Choch are 61 de kilometri, iar Dos Ojos este de 57,7 kilometri. Acestea sunt și cele 3 cenote recomandate pentru scuba diving.

Frumoase, dar pline de mister și magie în același timp, cenotele sunt cele mai frumoase bijuterii din Peninsula Yucatan. Adăpostite de junglă, înotul într-o cenote este o aventură pe care nu o poți rata în timpul vacanței tale în Riviera Maya.

Zona din jurul cenotei este adaptată cu platforme din lemn pentru a te deplasa ușor dintr-un loc într-altul, dar și platforme de pe care poți sări liniștit în apă. În afară de bălăceala propriu-zisă ai parte de multe alte servicii aici: tiroliană, restaurant, zone de relaxare, toalete și cabine de schimb. Poți utiliza și cele două piscine artificiale, în caz că e aglomerat în cenote sau poate fi o alternativă excelentă dacă vii cu copiii aici. Din câte am înțeles există cabane rustice care oferă cazare oaspeților și poți să rămâi peste noapte. Intrarea la cenote costă 100MXN (20RON) de persoană.

Notă: În cenote ai voie să folosești doar crema solară biodegradabilă pentru a proteja vietățile și flora. Să ai la tine și un spray antiinsecte, tot bio de preferat. Plus ai grijă la peștișorii “mâncăcioși” din cenote. Pe mine m-a mușcat unul de o aluniță și m-am trezit că sângeram. De obicei sunt micuți și inofensivi și sincer nici eu nu mi-am dat seama că mă mușcase așa rău pentru că am simțit doar o înțepătură.

După vreo 2 ore petrecute la cenote Zacil-Ha, am vrut neapărat să ajungem la cea mai renumită cenote de lângă Tulum: Gran Cenote. Așa că am ieșit la strada principală cu speranța să prindem un colectivo ce merge spre Tulum. După ceva timp de așteptat nu se întrezărea nimic, în schimb a oprit un taxi ce ne-a întrebat un mergem. Noi voioși am zis că sigur nu ne ia mult pentru 4km până la Gran Cenote. Mare ne-a fost supriza când am luat prima țeapă din Mexic, plătind 100MXN (20RON) pentru această cursă. Deci nu urca niciodată într-un taxi fără să negociezi înainte.

Gran Cenote

Ajunși la Gran Cenote am observat că era mult mai plin de lume decât dincolo. Prețul biletului a fost 300MXN (58RON) de persoană. După plata taxei de intrare este necesar să faci un duș înainte de a intra în apă. Există băi și vestiare la fața locului, precum și dulapuri pentru a-ți depozita lucrurile în siguranță. Va trebui să lași 30MXN garanție. Vestele pentru înot sunt gratis dar va trebui să lași un buletin ca depozit.

După cum sugerează și numele său, acesta este o cenote mare situată în junglă. Gran Cenote este de fapt alcătuită dintr-o colecție de peșteri, caverne și o cenote în aer liber conectate toate printr-o rețea șerpuitoare de podețe din lemn. Cel mai frumos e că ești înconjurat de verdeață luxuriantă. Cu apele sale cristaline și lumea subterană, Gran Cenote este populară pentru înot, scufundări și snorkeling. Apele cenotei sunt atât de cristaline, încât e posibil să vezi broaște țestoase ce înoată în apele sale. Dacă le vezi, ține minte să păstrezi distanța și să încerci să nu le sperii. Bineînțeles că o dată ce ai intrat în peșteră vei da și de câțiva lilieci, ce stau ascunși în locurile mai întunecate. După ce ai înotat în cenote, vei găsi multe locuri unde te poți relaxa și usca la soare.

Ne-a plăcut și Gran Cenote, dar prețul piperat, precum și aglomerația nu ne-a oferit o experiență wow așa cum am avut la alte cenote.

Când am ieșit de la Gran Cenote, bineînțeles că erau o grămadă de taximetriști ce ne-au asaltat. Noi ne doream să ajungem în zona hotelieră din Tulum, iar o cursă până acolo au zis că ne costă 500MXN(97RON). Cum luasem deja o tură țeapă pe ziua asta, am hotărât să ne punem iar să așteptăm colectivo să ne ducă măcar până în downtown iar de acolo aveam de gând să mai întrebăm. Doar că până la urmă a venit un taximetrist ce a fost dispus să negocieze și ne-a propus să ne duce cu 300MXN (58RON). Ni s-a părut un preț foarte bun așa că am renunțat să mai căutăm alte variante și am hotărât să mergem cu el. Aveam întâlnire cu Vali și Lore la restaurantul Raw Love. Până acolo aveam 11km ce i-am făcut în mai mult de 30min pentru că drumul a fost foarte aglomerat. Am priceput atunci unde erau toți turiștii din Tulum: înghesuiți în zona hotelieră.

Zona hotelieră din Tulum se întinde pe 12km de-a lungul plajei, de la Ruinele din Tulum până la Punta Allen. Cele mai bune hoteluri de lux din Tulum, restaurante rafinate, viață de noapte în aer liber (petreceri pe plajă și în junglă) și magazine de tip boutique sunt pe plajă. Zona hotelieră este aproximativ împărțită în patru: nordul (liniștit, romantic, lângă ruine), Beach Town (cea mai accesibilă zonă de plajă), mijlocul (restaurante, cluburi pe plajă și viața de noapte) și sudul (pentru familie, yoga, plajă largă cu nisip, lângă rezervația biologică Sian Ka’an). Printre cele mai cunoscute și mai căutate cazări din zona hotelieră se numără: Papaya Playa Project, Azulik, Habitas, Nomade și Ahau. Prețurile sunt bineînțeles pe măsură.

Raw Love

Ascuns între plajă și junglă densă este Raw Love, o cafenea la modă care este considerată a fi unul dintre cele mai bune locuri pentru a-ți energiza corpul în Tulum. Câteva mese și bănci din lemn sculptate sunt împrăștiate în nisip, sub palmierii din jur. Este exact genul de local în care ai spera să mănânci în timpul unei vacanțe pe plajă în Mexic. La Raw Love, servesc o grămadă de mâncăruri vegane sănătoase, dar localul este cunoscut mai ales pentru bolurile nutritive, despre care putem spune că sunt foarte bune. Întrucât aceasta a fost doar o oprire pentru „gustarea de la jumătatea zilei” pentru noi, am optat pentru bolurile Tropical Kiss și Chocolate Dream, ne-am îndulcit cu raw brownies, am băut 3 frappachino și o cafea americană, iar nota de plată a fost 914,50MXN (cu bacșiș de 18% inclus, acesta fiind deja sugerat pe nota de plata).

Băieții noștri nu au știut unde ii ducem să mănânce și au tot comentat, ba la mâncare, ba că nu este bere, dar până la urmă ne-au făcut pe plac. Nouă fetelor ne-a plăcut mult aici.

Ven a la Luz

Raw Love face parte din cadrul hotelului Ahau, iar la intrarea în hotel se află celebra sculptură “Ven a la Luz” (Vino la lumină). Autorul acesteia este Daniel Popper, cunoscut la nivel mondial pentru sculpturile sale mari și instalațiile spectaculoase de artă publică. Sculptura înaltă de 10 metri a fost inițial creată pentru festivalul de artă din Tulum, intitulat Art With Me. Piesa de artă simbolizează legătura adânc înrădăcinată dintre ființele umane și natură, fiind un mesaj pentru a crește gradul de conștientizare a relației noastre cu natura atât în ​​exterior, cât și în interiorul nostru. Instalația este alcătuită din lemn și frânghie sub forma unei femei. Torsul ei este plin de plante verzi luxuriante și pare că își deschide inima pentru că tu să poți intra, formându-se o arcadă prin care oamenii pot trece spre hotel.

Ce pot spune este că această sculptură elegantă atrage oamenii din zori până la amurg, așa că, dacă dorești să ai libertate de fotografiere, va trebui să ajungi acolo cât mai devreme posibil. Noi am stat cam 30min la coadă ca să ne fotografiem. Din nou băieții au avut răbdare cu noi.

Plaja din Tulum

Pentru că băieții voiau să mănânce ceva consistent și pentru că citisem niște review-uri bune, am hotărât să ne plimbăm pe plajă până la restaurantul Mateo’s Mexican Grill. Era multă lume pe plajă, dar fiindcă plaja e generoasă nu am simțit că ar fi aglomerat. Am admirat diferite căbănuțe și locuri de cazare, am văzut o sală sport organizată pe plajă, am dat peste o petrecere serioasă, apoi peste o ședința foto trash the dress și am admirat pescarii, ce le dădeau de mâncare și la pelicani. Totuși cei 3km dintre cele două localuri și-au spus cuvântul, ajungând obosiți și înfometați la Mateo’s.

Mateo’s Mexican Grill

Mateo’s este de fapt un American Sport Bar amplasat în junglă. Citisem multe review-uri ce spuneau că Mateo’s e unul dintre cele mai bune locuri pentru a privi apusul soarelui din Tulum de pe terasa sa cu vedere la junglă. Nu am avut parte de un apus perfect pentru că era puțin înorat, dar e cu adevărat un loc minunat pentru a te bucura de apusul soarelui în Tulum. Sus pe terasă nu se servește mâncare și va trebui să îți comanzi o băutură. După apus am coborât ca să luăm cina. Acest restaurant este specializat în delicatese tradiționale mexicane și grill-uri. Doi burgeri tex mex, o cola și o bere au fost 650MXN (130RON). Ne-a plăcut acest loc; plin de energie bună cu un personal primitor. Am primit chiar și spray antiinsecte, pentru că o dată cu apusul soarelui, am simțit cum atacau țânțarii.

Fiind amplasat chiar la strada principală din Tulum, după ce am terminat de mâncat, am ieșit să așteptăm un colectivo spre downtown. Din păcate nu prea am avut noroc pentru că toate erau pline. Între timp se mai opreau și taxi-uri să ne întrebe dacă nu vrem să ne ducă, prețul cerut fiind de 200-300MXN (39-58RON). Până la urmă un taxi a acceptat să ne ducă cu 100MXN (20RON) pe toți patru așa că nu am ezitat și am profitat de ofertă. Ajunși în downtown eram cam obosiți și ne-am îndreptat spre cazare.

Astfel s-au încheiat trei zile frumoase în Tulum. Nu am reușit să vedem tot ce ne-am propus, fiind împiedicați și de vremea capricioasă, dar avem motive ca să revenim în zonă.