Acest oraș îți va tăia răsuflarea. Nu numai pentru că Bogota are atât de multe obiective și atracții uimitoare, ci și pentru că orașul este situat la 2600 de metri altitudine, ocupând locul 3 în lume, după La Paz și Quito, iar cu 8 milioane de locuitori, Bogota este cel mai mare și cel mai aglomerat oraș din Columbia și al patrulea oraș că mărime din America de Sud. Întreaga țară, inclusiv Bogota, trece printr-un proces complicat pentru a-și restabili reputația și a câștiga credibilitate și imaginea unei țări sigure și prietenoase pentru turiști. Chiar dacă situația este mult mai bună decât era în urmă cu douăzeci sau chiar zece ani, istoria violentă, legată de droguri, nu este ușor de șters și de uitat, iar țara mai are un drum lung de parcurs pentru a-și îmbunătăți siguranța. De aceea ni s-a recomandat și recomandăm și noi să nu va îndepărtați de zonele turistice și să urmați regulile de bun simt pentru a evita inconveniențele. Nu am întâmpinat probleme, dar am evitat în unele locuri să scoatem telefoanele, am fost mai atenți la gențile și rucsacii noștri și am evitat să umblăm noaptea aiurea pe stradă.

Hotel BH Bicentanario

Am ales să ne cazăm în zona centrală, aproape de centrul istoric La Candelaria, iar hotelul ales a fost Hotel BH Bicentanario, unde pentru 3 nopți cu mic dejun am plătit 88,60euro. Condițiile au fost bune, iar camerele duble aveau o panoramă minunată asupra vârfului Monserrate. La camera twin au fost ceva probleme pentru că s-a auzit muzica de la clubul de lângă, dar per total recomandăm hotelul.

Internet și bani

În prima zi dimineața am mers în zona de lângă hotel să căutăm case de schimb valutar și bancomate, iar apoi am cumpărat cartele de internet. Schimbul nu era prea bun. Pentru un euro primeai în jur de 4.330COP, iar pentru retragerea de pe revolut, la 1.000.000COP (220 euro) bancomatul m-a taxat 13.200COP(3 euro). Aș recomanda revolut pentru că în multe locuri am putut plăti cu cardul. Cartela SIM de la compania Claro ne-a costat 3.000COP, iar o încărcare cu 4GB de internet ne-a costat 20.000COP, deci un total de 5euro. Zona în care ne-am plimbat nu părea cea mai sigură, astfel am cam evitat să stăm cu telefoanele la vedere.

Cerro de Monserrate

Pentru că soarele dădea să iasă, am luat-o înapoi spre hotel și de acolo am urcat cam 1,3km până la telefericul ce ne-a dus apoi pe vârful Cerro de Monserrate. Bogota este un oraș înconjurat de munți, iar Cerro Monserrate este un sanctuar situat pe unul din vârfurile orașului, cu vedere panoramică asupra orașului. Această a fost priveliștea mea preferată din Bogota și aș considera că este o drumeție obligatorie pentru toți călătorii ce ajung aici. Sus vei găsi o mică biserică catolică construită la mijlocul anilor 1600. Capela a fost dedicată Fecioarei din Montserrat, numită după mănăstirea de pe stâncă, aflată în afara Barcelonei.

În partea de sus vei găsi câteva restaurante și un mini bazar, de unde poți cumpăra produse artizanale și mâncăruri locale. Noi am încercat natilla con mora, un fel de budincă cu gem de mure. Preț 5.000COP (1Euro).

Există trei moduri de a ajunge în vârful muntelui: funicularul, telecabina sau pe jos. Prețul pentru funicular și teleferic e același, 22.000COP (5 euro) biletul dus-întors, dar au orare diferite. Duminică biletul e redus, fiind doar 13.000COP, dar nu îți recomand să mergi atunci, deoarece va fi plin de localnici. Columbienii sunt foarte credincioși și merg în număr mare duminica la biserică, acesta fiind și motivul pentru care duminica e mai ieftină călătoria spre Monserrate. Pe de altă parte, varianta cu mersul pe jos e cea care ți-o recomand duminica, pentru că pe traseu cu tine vor fi mulți oameni și vei fi în siguranță. În trecut acest traseu nu era recomandat pentru că s-au înregistrat multe furturi. Parcurgerea traseului durează în jur de o oră jumate, în funcție de cât de ok ești cu urcarea la o astfel de altitudine.

La Puerta Falsa

După ce am coborât de la Monseratte, ne-am reîntors în cartierul istoric și cultural al Bogotei, La Candelaria și cum ne era foame, am decis să mergem la unul dintre cele mai autentice locuri pentru a încerca bucătăria locală, restaurantul La Puerta Falsa. Situat într-o veche casă colonială, la o stradă de Plaza de Bolivar din Bogota, acest mic restaurant servește tamale tradiționale de mai bine de 200 de ani. Numele restaurantului se traduce prin „Ușa falsă”. Când s-a deschis, La Puerta Falsa nu avea nume și nici ușă; era doar o gaură în perete pentru trecătorii înfometați. Dar peste drum de acesta exista o ușă falsă în lateralul catedralei. Această ușă a servit pentru a deruta orice potențial atacator în vremuri de război și era o caracteristică notabilă pe stradă. Așa că localnicii au început să se refere la restaurantul, din ce în ce mai popular, drept „locul de lângă ușa falsă”, care în timp a devenit pur și simplu La Puerta Falsa.

Astăzi, La Puerta Falsa este cunoscută ca fiind unul dintre cele mai vechi și mai tradiționale restaurante din Bogota. În ceea ce privește meniul, La Puerta Falsa este cel mai bine cunoscută pentru supa sa ajiaco (supă de cartofi cu pui și porumb) și tamalele sale, care sunt adesea clasate printre cele mai bune din oraș. De asemenea, vinde dulciuri tradiționale și ciocolată “completă”, o ciocolată caldă tradițională columbiană cu brânză, pâine unsă cu unt și un biscuit. Masa aici ne-a costat 32.500COP (7,5Euro) de persoană.

Plaza de Bolivar

După un prânz copios, am făcut un popas în Plaza de Bolivar, piața principală din Bogota, situată chiar în centrul istoric al capitalei. Piața este mărginită de clădiri de înaltă semnificație istorică și arhitecturală. În partea de est a pieței se află Catedral Primada de Colombia – cea mai importantă catedrală din Columbia, Capitoliul Național se află la sud, Palatul Lievano la vest (primăria de astăzi), iar partea de nord aparține Palatului de Justiție.

La Candelaria

De aici, am continuat să explorăm cartierul istoric La Candelaria, ce găzduiește o mare parte din arhitectură colonială spaniolă a orașului. În timp ce mergi pe străzi pietruite, înfruntându-te cu bisericile minunate din secolul al XVIII-lea, vei vedea rafinamentul urban al Bogotei, cu zgârie-nori care se profilează deasupra ta.

Însă un alt punct culminant al cartierului La Candelaria sunt străzile sale colorate, mărginite de graffiti. În ultimii ani, această zonă a devenit un loc popular pentru artiștii stradali, precum și pentru vizitatorii de muzee și teatru. Picturile murale vibrante se potrivesc bine cu potecile pietruite din epoca colonială și reflectă cultură diversă, dar tumultoasă a orașului. Cea mai colorată stradă este de departe Carrera 2 între Calle 12b și 12c.

Plazoleta Chorro de Quevedo

Ne-am oprit apoi într-un loc important pentru columbieni, Plazoleta Chorro de Quevedo, pentru că mulți susțin că aici a fost fondată Bogota în 6 august 1538. Este un loc drăguț în orice moment al zilei, iar piața este populară printre artiștii de stradă. Este de asemenea recunoscut ca loc de întâlnire pentru studenți. Noi am prins un concert rap.

Seara am încheiat-o la Origen Bistro, în apropiere de hotelul nostru, unde pentru o sangria și o bere am plătit 28.000COP (6 Euro). Am luat apoi la pachet niște arepas umplute cu brânză și carne de porc (cost 6.500COP/1,5Euro), pe care le-am mâncat pe terasa hotelului nostru. Arepas sunt de fapt niște turte din făină de porumb, un fel de lipii la noi.

Free walking tour Bogota – Beyond Colombia

În ultima zi în Bogota, am hotărât să facem turul orașului împreună cu cei de la Beyond Colombia. Aceasta este cea mai bună prezentare a orașului pe care o poți avea în capitala Columbiei. În turul de 3 ore de mers pe jos prin centrul istoric al Bogotei, am descoperit istoria din spatele celor mai emblematice piețe, străzi și structuri cu un ghid local care ne-a împărtășit din secretele, miturile și faptele curioase ale capitalei. Turul a început din fața Muzeului Aurului și s-a terminat la Centrul Cultural Gabriel Garcia Marquez.

Chica și ceaiul de coca

Dacă cu o zi înainte am testat ciocolata caldă cu brânză, în ultima zi din Bogota am băut și celebra chicha: o băutură tradițională de porumb fermentată, cu gust acru, ce conține o cantitate scăzută de alcool. Se spune că în Bogota existau peste 800 de unități de acest tip la sfârșitul secolului al XIX-lea și se consumau peste 50 de milioane de litri pe an, depășind chiar rezervele de apă. Azi poți găsi diferite forme de chicha în toată Columbia, iar noi am gustat-o pe o străduță plină de graffiti, la Cafe Casa Galeria.

Tot aici eu am băut și un ceai din frunze de coca, recomandat pentru cei ce au probleme cu răul de înălțime. Pe parcursul șederii noastre în Bogota eu nu am fost complet ok din cauza altitudinii, experimentând des stări de greață, vertij, respirație greoaie, așa că am ales să beau un ceai de coca, ceai recomandat pentru aclimatizare. Pot spune că ceaiul mi-a calmat în acea zi simptomele. Preț 4.000COP (1 Euro).

Chiar dacă turul este gratuit, se recomandă să lași un bacșiș. Noi am lăsat 25.000COP (5,5Euro) de persoană. Iar după încheierea turului, ne-a atras atenția o doamnă ce vindea oblea caseritas. Acesta este un desert de napolitană tipic Spaniei și țărilor din America Latină și este alcătuit din două napolitane subțiri care fac sandwich cu o umplutură dulce. Desertul a costat 5.000COP (1Euro).

Muzeul Botero

Pașii ne-au purtat apoi spre Muzeul Botero, fiind probabil unul dintre cele mai importante muzee din Columbia. Amplasat în complexul muzeal al Banco de la Republica, Muzeul Botero oferă o mostră de picturi și sculpturi ale celebrului artist columbian Fernando Botero, cunoscut mai ales pentru naturile sale moarte și figurile sale umane exagerat de rotunde. Acesta a donat Băncii Republicii 208 piese de artă, dintre care 123 realizate de el precum și 85 ale altor artiști internaționali. Cu această colecție, Muzeul Botero a fost înființat în cartierul La Candelaria, centrul istoric al Bogota, într-un conac colonial care a fost achiziționat de Banca Republicii și la dorința celebrului artist, muzeul este deschis publicului gratuit.

Cafe San Alberto

Am făcut o pauză de cafea la cafeneaua San Alberto recomandată de ghida noastră din turul orașului. Cafe San Alberto este o afacere de familie fondată mai întâi în Buenavista, un oraș din departamentul Quindio. Acolo se află și plantația de cafea a familiei și este considerată un produs de înaltă calitate în Columbia.

Ce trebuie să știi e că în Columbia s-ar putea să fi dezamăgit de cafeaua ce o bei, deoarece până de curând, cea mai mare parte din cafeaua de calitate era exportată. În țară rămânea doar o cafea de proastă calitate și cu ea sunt obișnuiți majoritatea columbienilor. De aceea recomandarea ghidei noastre de a bea o cafea bună la Cafe San Alberto a venit la fix. A fost unul din câteva locuri vizitate în Columbia, unde cafeaua a fost foarte bună și deci recomandăm și noi această cafenea.

Muzeul Aurului

De aici am mers să vizităm Muzeul Aurului. Prețul biletului a fost 4.000COP (1 Euro). Muzeul găzduiește cea mai mare colecție de obiecte de aur din lume, ele provenind de la mai multe culturi indigene. Din anii 1930, Banca Republicii Columbiene a ajutat la conservarea, catalogarea și expunerea unora dintre cele mai prețuite artefacte istorice ale țării. Cea mai faimoasă piesă este barca de aur neetichetata numită Balsa Muisca, ce se spune că are legătură cu legenda lui El Dorado.

Seara ne-am încheiat-o tot la restaurantul Origen Bistro, unde pentru un păstrăv cu cartofi, un hamburger cu cartofi, 2 ceaiuri din ierburi și o sangria am plătit 84.000COP (19 Euro).

La capătul acestor zile în Bogota, aveam cu toții sentimente confuze în legătură cu Columbia și Bogota. Au fost zone în care am avut senzația de nesiguranță, dar nu am pățit nimic. Am fost foarte atenți cu lucrurile și cred că a ajutat că eram șase oameni. Cert e că nu ne-am aventurat în afara zonelor turistice și nici nu recomand acest lucru. Pe de altă parte am avut surpriza plăcută în turul orașului, când o doamnă s-a oprit pe stradă și ne-a urat tuturor “Bun venit în Columbia!”. Astfel că nouă Bogota ne-a plăcut în mare parte și cred că nu trebuie ratată când ajungi în Columbia.

Citește și alte articole interesante: