În a treia zi din Merida, am decis să o petrecem de fapt în Izamal, un pueblo magico din statul Yucatan. Cu greu am găsit stația de colectivo aflată la intersecția străzilor 50x63x65. Am avut din nou noroc cu prietenii noștri de la recepția hotelului pentru că ne-au zis unde am putea găsi stația. De la hotel până acolo am făcut vreo 20min. Colectivo-ul este cea mai bună opțiune pentru a ajunge în Izamal, în opinia mea, deoarece acesta este mult mai rapid decât autobuzele (care fac opriri în fiecare oraș mic de-a lungul drumului pentru a ridica și a lăsa pasageri). Oricum în ziua în care am vrut noi să mergem nu era nici o cursa disponibilă, multe fiind reduse din cauza pandemiei. Biletul dus-întors spre Izamal a fost 62MXN(12RON) de persoană, iar călătoria durează cam 1h. După ce ți-ai achiziționat biletul se poate să trebuiască să aștepți până când sunt suficienți pasageri pentru a pleca. Noi am așteptat cam 10min.

Izamal este un oraș colonial mic și fermecător, situat în centrul Peninsulei Yucatan din Mexic, la aproximativ 70 km est de Merida. Orășelul este cunoscut pentru atmosfera magică și pașnică, cu străzi pietruite și căptușite cu clădiri coloniale istorice, pictate într-o culoare galben muștar. Nici nu este de mirare că Izamal este cunoscut și sub numele „La Ciudad Amarilla” (Orașul galben). În 2002 Izamal a primit titlul de Pueblo Magico.

Pueblos magicos (CLICK pt. Info)

În 2001, secretarul mexican pentru turism (SECTUR) a creat o inițiativă numită „Pueblo Mágico / Oraș Magic”. Acest program urmărește să evidențieze orașele din întreaga țară care oferă o experiență unică și „magică – datorită frumuseții lor naturale, bogăției culturale, tradițiilor, folclorului, relevanței istorice, bucătăriei, artelor și meșteșugurilor și ospitalității”.

Noi am vizitat 4 astfel de orașe: Isla Mujeres, Tulum, Izamal și Valladolid.

Mănăstirea San Antonio de Padova / Convento de San Antonio de Padua

În vremurile străvechi, Izamal era un centru pentru închinare la zeul suprem Maya, Itzamna, și a zeului soarelui, Kinich-Kakmo. De fapt, Izamal a și fost numit așa după zeul mayaș, Itzamna. O mulțime de piramide și temple au fost dedicate acestuia sau altor zei. Fără îndoială, aceste expresii îndrăznețe ale religiozității maya sunt motivul pentru care coloniștii spanioli au ales Izamal ca loc pentru o mănăstire franciscană imensă și impresionantă, care se află încă în inima acestui oraș. Mănăstirea San Antonio a fost construită în 1561 deasupra piramidei Maya Pop-hol-Chac, care era cea mai înaltă dintre cele șase piramide construite de indigenii din Izamal. Spaniolii au avut tendința de a distruge simbolurile religiei mayașe, așa că au dărâmat piramida și au folosit pietrele pentru a construi mănăstirea lor fastuoasă. Deoarece a fost construită pe cea mai înaltă piramidă din Izamal, această mănăstire poate fi văzută cam din orice parte a orașului. Mănăstirea este bineînțeles pictată în aceeași culoare galben muștar ca multe alte clădiri din oraș și are o frumoasă arhitectură colonială.

Azi Mănăstirea San Antonio de Padova este una dintre cele mai vechi mănăstiri catolice din America, iar atriul său în aer liber este al doilea ca mărime din lume (după Vatican). Există seturi de rampe de-a lungul ambelor părți ale mănăstirii și în partea din față, care duc la acest atrium spațios, frumos și curat. O cărare din piatră cu coloane înconjoară perimetrul curții, oferind vizitatorilor umbra atât de necesară în zilele toride.

Noi am prins și o domnișoară ce își făcea poze pentru Quinceanera (Aniversarea de 15 ani a unei fete. Această zi de naștere este sărbătorită diferit de oricare alta, deoarece marchează tranziția de la copilărie la femeie tânără. Rădăcinile culturale ale Quinceanera provin din Mexic, dar este astăzi sărbătorita pe scară largă de către latino-americani).

Oprește-te să explorezi și biserica din interiorul mănăstirii. Acesta este, de asemenea, un loc popular de pelerinaj pentru credincioșii care cred că multe dintre statuile sfinților din interiorul mănăstirii fac minuni. Cel mai interesant ni s-a părut însă statuia lui Iisus pe cruce.

Vizitarea întregului complex nu durează mai mult de o oră. Cu toate acestea, este un mediu atât de liniștit, încât îți recomand să profiți din plin de frumusețea și liniștea locului.

Parcurile Itzamna și 5 de Mayo

Situat direct în centrul orașului și chiar lângă mănăstirea pe care am menționat-o mai devreme, parcul 5 de Mayo (5 Mai) este locul unde vei găsi o piață locală, dar și bradul de Crăciun, în caz că vii ca noi în perioada sărbătorilor de iarnă.

Adiacent de acest parc vei găsi Parcul Itzamna înconjurat de diferite coloane. Atracția principala de aici sunt celebrele litere Izamal.

Cu o populație de puțîn peste 16.000 de locuitori în doar zece kilometri pătrati, Izamal este un oraș colonial vechi compact, ce poate fi explorat ușor pe jos. Cu toate acestea, dacă vrei să te afunzi și mai tare în magia și farmecul orașului, poți face turul orașului cu o trăsura trasă de cai. O astfel de plimbare te va costa 250MXN(49RON) și o poți lua din Parcul Itzamna.

Piramidele din Izamal

Am dat o tură de jur-împrejurul mănăstirii, iar apoi am vrut să mergem să vizităm piramidele din Izamal. Piramida Kinich Kakmo/ Kinich Kak Moo este cea mai populară și oferă cele mai bune vederi asupra Izamal. Din păcate noi nu am prins-o deschisă, ori nu am ajuns în locul potrivit pe unde se intră, că nu am reușit să o vedem decât puțin de după gard. Astfel am renunțat să mergem și la celelalte. Poate tu vei avea mai mult noroc!

În schimb am hoinărit pe străduțe, fascinați de culoarea clădirilor. Bineînțeles că nu am ratat imortalizarea lor. Aici vei fi tot timpul în căutarea pozei de instagram perfectă.

Totuși de ce Izamal este vopsit în galben?

Există două teorii pentru acest lucru. Una este că această culoare reprezintă zeul soarelui și este un omagiu adus tradițiilor vechii civilizații mayașe. Această zeitate a fost extrem de importantă în cadrul religiei mayașe, deoarece avea capacitatea de a provoca căldură puternică și perioade lungi de secetă în Peninsula Yucatan.

Cealaltă teorie ține de vizita Papei Ioan Paul al II-lea, care a vizitat Izamal în timpul turneului său în Mexic. Pentru a se pregăti pentru sosirea sa, orașul a decis să vopsească totul în galben. De la magazine până la case până la mănăstire, au pictat totul cu o culoare galbenă vibrantă. Motivul cel mai probabil este că această culoare este extrem de proeminentă pe steagul Vaticanului și că oamenii au făcut acest lucru pentru a-l impresiona pe papa.

Indiferent care este motivul, orașul te impresionează cu această culoare.

După cum poți vedea, Izamal este o destinație fascinantă, spre deosebire de orice altă parte a lumii. De la culorile sale vibrante până la ruinele sale antice, orașul galben este unul dintre secretele cele mai bine păstrate din Mexic. Ne-a plăcut să vizităm acest oraș pentru că este unic. Are multe de oferit vizitatorului, iar locuitorii au continuat să păstreze istoria și cultura zonei. Așa că nu rata nici tu o plimbare prin Izamal!