Itinerar 4 zile prin capitala Cubei (Partea II)

continuare de aici

ZIUA 3

În următoarea zi, ne-am trezit cu forțe proaspete și am hotărât să o luăm pe jos până la Piața Revoluției situată la 20min de mers pe jos de cazarea noastră.

Plaza de La Revolucion / Piata Revoluţiei

Cea mai mare piață publică din Cuba și una dintre cele mai mari din lume, Plaza de la Revolucion este locul unde se află cele mai importante birouri guvernamentale din Cuba. Ca să fim corecți, acesta nu este tocmai cel mai drăguț loc de vizitat în Havana; zona este gri, întunecată, tipic comunistă. Însă semnificația sa istorică și politică este incontestabilă, fiind în trecut scena mai multor evenimente principale de-a lungul Revoluției Cubaneze, locul în care un milion de oameni s-au adunat aici (aproape o zecime din populația cubaneză), așa că îți recomand să o vizitezi.

Clădirea din beton din nordul pieței este Ministerul de Interne, faimosă pentru imensul și celebrul relief sculptural al lui Che Guevara cu sintagma „Hasta la Victoria Siempre” „Până la victorie mereu!”. Clădirea din apropiere este cea a telecomunicațiilor și afișează imaginea eroicului războinic Camilo Cienfuegos cu fraza sa „Vas bien, Fidel” “Te descurci bine, Fidel”.

Piața memorială este de fapt dedicată unuia dintre eroii revoluției cubaneze, Jose Marti. De aceea în centrul pieței revoluției vei găsi Memorialul Jose Marti, cel mai mare monument al unui scriitor din lume. Memorialul constă dintr-o statuie din marmură albă de 18 metri înălțime care îl reprezintă pe eroul și poetul național, Jose Marti, iar în spatele său există un turn piramidal. Turnul este cel mai înalt punct al orașului Havana și are un lift interior de 90 de metri. La ultimul etaj, la 129 metri deasupra nivelului mării, vei avea o vedere panoramică uluitoare asupra orașului. Pe podea sunt reflectate distanțele dintre monument și capitalele din 43 de țări, precum și distanțele spre 8 locuri de pe teritoriul național. La parterul memorialului este un mic muzeu al lui Fidel Castro.

Orar vizitare memorial: de luni până sâmbătă 9 – 16. Preț urcare turn: 3CUC, iar dacă vrei să vizitezi și micul muzeu de la parter, mai adaugi 1CUC.

Pont: Reține că Piața Revoluției este puțin departe de centrul Havanei, dar poți ajunge aici cu autobuzul turistic hop-on hop-off sau în cadrul plimbării cu o mașina de epocă (vezi mai jos).

Noi am încercat să plecăm din piață cu o mașină de epocă, dar acolo prețurile erau destul de mari și nu am reușit să ajungem la o înțelegere. Așa că am luat-o pe jos până la Autogara Națională, unde după multe întrebări și fâstâceli, cu greu am reușit să identificăm autobuzul ce avea să ne ducă până in centrul orașului. Vezi mai multe aici.

Călătoria nu a fost mai rea decât una de acasă, dar cu siguranță putem spune că nu mirosea urât, deşi busul nu arăta prea bine, iar călătorii au fost foarte drăguți și ne-au spus când să coborâm. Deoarece nimeni nu ne-a zis exact cât costă călătoria, am plătit 1CUC toți 7.

Ajunși înapoi la Parcul Central, am hotărât să ne despărțim.

Fabrica de Tabac Partagas

Inițial am zis că mergem la Fabrica de Tabac, dar odată ajunși acolo, nu am fost prea siguri dacă să intrăm, pentru că nu ne inspirau încredere oamenii de afară. Din nou prejudecățile ne-au umbrit judecata, dar având în vedere că ne vom reîntoarce în Havana, sperăm să vizităm și Fabrica de Tabac.

Casa del Cafe

De aici ne-am plimbat din nou prin Havana Vieja și am mers direct la magazinul oficial de tabac, aflat în Piața Armelor, de care ne zisese ghidul Javier cu o zi în urmă. Dacă îți dorești să cumperi trabucuri oficiale gen Cohiba, Romeo y Julieta, Montecristo etc, să nu le iei niciodată de pe stradă trabucuri de pe stradă, pentru că riști să iei țeapă. Întotdeauna cumpără aceste trabucuri de la magazinele deținute de stat. Prețurile vor fi aceleași peste tot în țară. Vezi aici prețurile trabucurilor.

După shopping ni s-a făcut puțin foame așa că ne-am oprit la unul din magazinele ce vindea pizza și ne-am luat 2 pizza la mâna cu șuncă și brânză. Preț: 2CUC/persoană. Atenție: prețurile sunt in CUP.

Apoi am hotărât că dacă ratasem turul de la fabrica de tabac, să mergem măcar la Muzeul Romului.

Museo del Ron Havana Club / Muzeul Romului Havana Club

Printre brandurile de rom se remarcă una în special, renumită în întreaga lume, indispensabilă în cocktailurile tradiționale cubaneze: romul Havana Club. Sticlele de rom Havana Club poartă imaginea Giraldilla, simbolul Havanei. Istoria acestui brand este apreciată în Muzeul Romului Havana Club, situat într-o clădire colonială din centrul istoric al Havanei, cu curte mare interioară și arcade mari. Locul oferă vizitatorului o abordare a procesului de realizare a acestui rom cubanez apărut în 1878, turul fiind disponibil în engleză, spaniolă, franceză, italiană și germană.

Acest muzeu oferă o vizită ghidată interesantă care prezintă procesul complex de fabricare a romului, de la fabricarea butoaielor de stejar alb în care este ținut romul, la trestia de zahăr, materia primă din care este făcut romul și până la procesul de fermentare și îmbătrânire al acestuia. O atracție interesantă este un model la scară a unei fabrici de trestie de zahăr. Prețul biletului include o degustare când se termină turul, dar mai poți rămâne în barul muzeului pentru a degusta diferite băuturi preparate cu rom, iar la magazinul muzeului poți achiziționa diverse sticle de Havana Club.

Orar vizitare: de luni până joi 9 – 17; de vineri până duminică 9 – 16. Preț: 7CUC

După vizită am hoinărit iar pe străzile și prin piețele din Havana Vieja și am mâncat o înghețată. Preț: 1CUC/persoană. Atenție din nou la restul primit CUC/CUP!

El Chanchullero

Totuși, după atâta hoinăreală am decis să mergem să mâncăm ceva mai consistent și consultând aplicația Alamesa am descoperit localul El Chanchullero, pe care îl recomandăm. Am mâncat aici fiecare o porție de pește cu legume, am băut câte un cocktail, o apă și un suc și am plătit 21CUC. Super bun preţ!

De la El Chanchullero am ajuns din nou în Parcul Central de unde am negociat un coco taxi până la cazare. Preț: 8CUC.

Museo de Arte Colonial / Muzeul de Artă Colonială

În acest timp, celălalt grup a mers la Muzeul de Artă Colonială, situat în Piața Catedralei. Clădirea în sine este o bijuterie a arhitecturii coloniale. Fațada sa se evidențiază pentru simplitatea ferestrelor sale largi, balcoanelor și gresiei sale creole. A fost locuința unor personaje ilustre din anul 1622. În Muzeul de Artă Colonială poți vizită cel puțin patru camere decorate cu mobilier din perioada colonială. Diferitele modele și stiluri ne oferă un indiciu al luxului cu care se lăuda aristocrația țării, camere fiind modelate printr-un studiu minuțios al obiceiurilor societății coloniale burgheze cubaneze.

Museo de la Revolucion / Muzeul Revoluției

De la Muzeul de Artă Colonială și-au îndreptat pașii spre vestitul Muzeul al Revoluţiei, dar din păcate nu au reușit să intre, fiind închis.

Construit între 1913 și 1920, și folosit de mai mulți președinți din Cuba, ultimul dintre ei Fulgencio Batista, Muzeul Revoluției este găzduit în vechiul Palat Prezidențial. Declarat monument național în 2010, Muzeul Revoluției este considerat unul dintre cele mai importante din Cuba datorită diversității exponatelor sale și a valorii istorice, politice și culturale a colecțiilor sale. Cele peste 30 de săli de expoziție dețin aproape nouă mii de piese din fiecare etapă a vieții cubaneze, inclusiv sculpturi la dimensiunea reală a lui Che Guevara și partenerul său de luptă Camilo Cienfuegos.

În afara clădirii se află Memorialul Granma, un tribut adus iahtului folosit în 1956 pentru transportul Fidel și Che, alături de alți optzeci de luptători, din Mexic spre insulă.

Cerveceria Plaza Vieja

Prietenii noştri şi-au încheiat ziua apoi la Cerveceria Plaza Vieja situată în Piața Veche, unde se prepară bere artizanală. Unitatea are o mică fabrică în interior, în care sunt fabricate la fața locului cu tehnologie austriacă diferite tipuri de beri, berăria fiind printre primele și singurele de acest gen din Cuba. Recomandăm locul pentru a bea bere, dar nu și pentru a mânca.

Tropicana Club

La lăsarea serii am întregit trupa și am plecat să vedem show-ul Tropicana. Tropicana este un spectacol de cabaret renumit la nivel mondial, o versiune a celui din Paris și o parte importantă a moștenirii naționale a Cubei. Deschis în 1939, Tropicana este un spectacol extravagant, ce are loc în aer liber, fiind amplasat într-o proprietate de șase acri. Scena este înconjurata complet de copaci tropicali și lumini strălucitoare, iar muzica, coregrafia şi costumele sunt impresionante, pe când cei 200 de dansatori sunt excelenți. Spectacolul durează 2 ore (10pm-12pm), iar codul vestimentar este formal.

Noi am optat pentru varianta cu 75 Euro de persoană (standard show ticket) ce cuprinde o băutură de bun venit, ¼ sticlă de Havana Club Special, 1 băutură răcoritoare și arahide. Băieții au primit câte un trabuc, iar noi fetele câte o floare. Am citit în multe locuri că nu este recomandat să îți iei varianta cu cină, de aceea noi am mâncat altundeva înainte să mergem. Se plătește în schimb o taxă de 5CUC dacă vrei să faci poze. Transportul până acolo l-am negociat la 40CUC per mașină dus-întors din Vedado.

Cu toate că prețul este destul de piperat (vezi aici prețuri), considerăm că această exprienţă este unică și trebuie încercată, mai ales dacă nu ai văzut cabaretul de la Moulin Rouge.

Pont: Du-te din timp ca să primești o masă bună.

După 3 zile pline petrecute în Havana, în dimineața următoare ne-am luat rămas bun de la Pedro Noel și am plecat mai departe să explorăm Cuba, iar următoarea oprire a fost Vinales.

ZIUA 4

Ne-am reîntors în ultima zi în capitala Cubei pentru “a ne lua ultima porție de Havana”. Am zis că nu se poate să plecăm din Cuba fără să stăm și în inima orașului și astfel, de data aceasta am fost cazați în Havana Veche, iar cu toate că strada și clădirea păreau că se prăbușesc, cazarea noastră Marhabana Apartment a fost curată și frumoasă.

În această ultima zi, am hoinărit cu toții prin centrul vechi al Havanei, unde am făcut și ceva shopping fiecare, iar noi doi am ținut neapărat să facem turul Havanei cu o decapotabilă, fiind și unul din lucrurile pe care le recomandăm pentru Cuba. Astfel am mers în Parcul Central și am negociat o mașină de epocă cu 50CUC pentru un tur de 3 ore al importantelor repere din Havana și o vizită la Fusterlandia.

Fusterlandia

Un jurnalist american a numit-o Fusterlandia (Fusterland) și cu acest nume toată lumea cunoaște deja acest loc situat la 17km de centrul Havanei, în orașul de coastă Jaimanitas, transformat în proiect comunitar în urmă cu 25 de ani, datorită ingeniozității artistului cubanez Jose Antonio Rodriguez Fuster. După o călătorie prin Europa, Fuster a rămas impresionat de Gaudi și Picasso din Spania și Brâncuși din România. El s-a întors mai apoi în Cuba hotărât să își creeze o lume proprie. Astfel Jose Fuster a creat o artă “naivă”, ceea ce înseamnă că folosește forme crude copilărești și culori strălucitoare în compoziția sa și nu a durat mult până să fie comparat cu Picasso.

Când s-a întors în Cuba, Fuster a început să-și acopere casa cu dale de mozaic și încet și-a transformat-o împreună cu grădina sa într-o minunăție ceramică. Vecinii lui au fost atât de fermecați încât și-au dat și ei propriile case pentru a fi renovate. Astfel orașul Jaimanitas a înflorit, iar cartierul este plin de creațiile lui Fuster. Credem că este cu siguranță unul dintre cele mai unice și creative locuri de vizitat în Cuba, așa că nu îl rata!

Marina Hemingway

De la Fusterlandia următoarea oprire a fost la Marina Hemingway. Aceasta a fost fondată inițial în 1953. În urma Revoluției Cubaneze, a fost redenumită de Fidel Castro pentru a-l onora pe faimosul romancier american Ernest Hemingway, care a locuit în țară aproape 20 de ani.

Lăsând în urmă portul Hemingway, am traversat unul dintre cele mai frumoase bulevarde ale Havanei: 5ta Avenida sau 5th Avenue. Case mari și luxoase, vegetație luxuriantă și o pasarelă la mijloc sunt caracteristice 5ta Avenida, o arteră majoră a municipalității Playa din Havana. Drumul trece prin cartierul exclusivist Miramar și a fost cunoscut în trecut ca Bulevardul Americii. Astăzi multe ambasade străine sunt situate aici. Unele dintre construcțiile care identifică 5ta Avenida sunt Casa cu acoperiș din țiglă verde, în stil renascentist german; Turnul de veghe care bate la fiecare 15 minute un sunet similar cu cel al Big Ben-ului din Londra; „Paharul lui Carlos Miguel de Cespedes” sculptat în 1926; trei biserici catolice cu arhitecturi diferite și una dintre ultimele clădiri ridicate, Ambasada Rusiei.

Din cartierul Miramar am ajuns apoi din nou în Vedado și am luat-o pe Malecon, unde ne-am oprit pentru poze la Hotel Național.

Iar plimbarea s-a încheiat o dată reîntorşi în Parcul Central. Acolo ne-am reîntâlnit și cu restul trupei și am luat cina la restaurantul 5Esquinas Trattoria, pe care îl recomandăm.

Astfel s-a încheiat aventura noastră în Cuba și prin capitala sa, Havana. Este greu să punem în cuvinte esența Havanei. Capitala colorată este un loc ce prima dată trebuie simțit pentru a înțelege cu adevărat ce o face așa specială. Havana are o vibrație și un sentiment ca niciun alt loc. Indiferent de vârstă, de naționalitate sau de ce te interesează să vezi sau să faci, sigur vei găsi ceva ce să îți placă în Havana. Cu bune, cu rele, m-am îndrăgostit fără speranță de această capitală, atrasă de oamenii săi, precum și de frumusețea sa erodată de vreme. Este orașul privirilor, al sincerității și al bunătății; este vibrant, plin de viață, exotic și brut.

Vino aici pentru a fi fascinat de arhitectură eclectică, cu o surpriză în jurul fiecărui colț; pentru a simți ritmurile cubaneze ce te înconjoară în timp ce te plimbi pe străzile sale înguste; pentru a fi inspirat de artă la fiecare pas și pentru a gusta din bucătăria creativă a cubanezilor. Învață câteva fraze în spaniolă, adu-ți aparatul de fotografiat, pantofi comozi, fii cu ochii și cu mintea deschisă la tot ce te înconjoară și vei avea parte de o experiență frumoasă în acest oraș strălucitor.

Citește și alte articole interesante despre Cuba: