Odată ajunsă în Hurghada am fost nevoită să aleg ce să vizitez, astfel încât sejurul meu să nu se transforme într-o alergare dus-întors din Hurghada. Cel mai greu a fost să aleg ce aș vrea să văd prima dată în Egipt, eu fiind genul de om ce vrea să vadă totul într-o zi dacă se poate. Într-un final, chiar dacă pare un clișeu, am ales Luxor, Orange Bay și Cairo.

Pe partea de agenții locale am observat pe toate grupurile de călătorii că e o mare concurență de a atrage turiștii români, unele agenții având chiar ghizi vorbitori de limba română. Am cerut multe oferte înainte de ajungem în Hurghada pentru a vedea diferențele de preț și ce oferă fiecare. Trebuie să recunosc că și dna ce a venit din partea agenției Karpaten ne-a prezentat niște oferte atrăgătoare. În schimb, a fost tot meritul prietenilor noștri care au ales agenția locală Bon Voyage Tours Hurghada, condusă de Medo. Acesta a trimis o mașină într-o seară până la hotelul nostru și ne-a dus la biroul său din Hurghada pentru a discuta față în față ce ne dorim. Am negociat astfel o excursie privată pentru 7 adulți și 3 copii la Luxor pentru 75 euro de persoană. Pentru Orange Bay ne-am înscris doar 6 adulți și 3 copii, prețul fiind 25 euro de persoană. Pentru excursia la Cairo ne-am înscris doar eu și soțul, prețul fiind 80 euro pentru varianta privată într-un minibus ce l-am împărțit cu alte 4 persoane și un copil. Pentru copiii peste 6 ani se plătește jumătate din prețul de adult. Trebuie să precizez că tururile lui Medo sunt în engleză. Experiența din toate cele 3 excursii a fost foarte faină și mi-a plăcut. Nu am destule cuvinte pentru a recomanda serviciile oferite de Medo și echipa sa. Toți ghizii, șoferii și însoțitorii sunt excelenți, dar pentru mine top rămâne ghidul nostru din Cairo, Hani. Ce mi-a plăcut maxim e că nimeni nu ne-a cerut nici un ban în plus, nici măcar nu au făcut referire la bacșiș. A fost la alegerea fiecăruia dacă am vrut să le dăm ceva. Am plecat de la agenția lui Medo cu o cutie mare de prăjituri delicioase de la patiseria El Zahraa pe care le-am savurat cu toții la hotel și asta numesc eu: excellent customer service. În ziua când ne-am întors de la Orange Bay am mai primit iar prăjituri ce abia am reușit să le pozez. Mulțumim!

1.EXCURSIE LUXOR

Am plecat marți dimineață la ora 5 spre Luxor, distanța fiind de 300km. Pe parcusul excursiei am avut un ghid-însoțitor pe nume Zaki, ce ne-a dat multe informații despre Egipt, triburile berbere egiptene și despre Hurghada. Ajunși în Luxor ne-am întâlnit cu ghidul nostru de acolo Ahmed.

Prima oprire a fost la Templul din Karnak. Templul Karnak, sau mai bine zis complexul de temple din Karnak este unul dintre cele mai impresionante situri egiptene antice și a făcut odată parte din orașul Teba. Se întinde pe doi kilometri pătrați și a fost construit și extins de o succesiune de faraoni, de la cei din Regatul Mijlociu (1965-1920 î.Hr.) până la dinastia Ptolemaică (305 î.Hr. până la 30 î.Hr.). Rezultatul este un labirint incredibil de temple, sanctuare, sfincsi, coloane și stâlpi în mijlocul altor clădiri antice. Nu vei putea vizita tot complexul; clădirile din incinta Templului de Nord, Templul din Templul de Sud și Templul din Templul de Est fiind închise vizitatorilor. În schimb vei intra în complex pe Aleea Sfincșilor, flancată pe ambele părți de sfincsi cu cap de berbec. Această alee de peste 3km lungime lega în trecut templul din Karnak cu cel din Luxor.

Apoi unul dintre cele mai importante și impresionante locuri din complexul Templului Karnak este Templul lui Amun-Ra, cu faimoasa sa Sală Hipostilă, o pădure spectaculoasă de 134 de coloane gigantice în formă de papirus ce sunt aranjate pe 16 rânduri.

Totuși atracția pentru mine a reprezentat-o obeliscul spectaculos al Reginei Hatshepsut ce încă stă în picioare. Sub domnia ei s-au construit două obeliscuri din granit înalte de 30 m, pe care le-a acoperit mai apoi cu aur. Dintre cele două obeliscuri doar unul stă încă în picioare, iar cealalt se află în altă parte a complexului. În timpul împăraților romani, multe obeliscuri au fost transportate din Egipt în Italia. La sfârșitul secolului al XIX-lea, guvernul Egiptului a împărțit o pereche de obeliscuri, dând una Statelor Unite și cealaltă Marii Britanii. La capătul străzii Champs Elysee, amplasat în Place de la Concorde se află un obelisc egiptean antic adus de la Templul din Luxor. Așa că vei găsi peste tot în lume exemple de obeliscuri egiptene.

După incursiunea din Karnak am ales să mergem într-o plimbare cu barca pe Nil până la Banana Island. Există multe păreri despre această excursie și am fost și noi în dubiu dacă să mergem sau nu. Excursia te va costa 10 euro de persoană. Numele spune totul; este insula bananelor! Călătoria începe de la un chei chiar în mijlocul orașului, unde ești preluat de o barcă și timp de câteva minute bune te vei bucura de o plimbare pe mărețul Nil. Am avut chiar oportunitatea să conducem barca. Ajunși pe insula, am pozat un crocodil mumificat, iar apoi am văzut câteva maimuțe captive și doi crocodili. Mda, asta nu e o parte mișto din tur. Pe de altă parte, ne-am plimbat apoi printre bananieri și ni s-a povestit despre plantațiile de banane. La sfârșit am putut să bem un suc proaspăt de mango, trestie de zahăr sau portocale, iar când ne-am întors la barcă, am primit banane și pepene foarte gustoase. Nouă ne-a plăcut experiența. Am întrebat lumea dacă se merită plimbarea pe Nil la Luxor sau la Cairo și cei mai mulți ne-au recomandat să mergem la Luxor.

Am fost apoi să luăm prânzul la un restaurant cu specific egiptean. Mâncarea a fost inclusă în prețul excursiei, dar băuturile se achitau separat. A fost un prânz delicios și altfel față de ce mancasem la hotel. Mi-a adus mult aminte de mâncarea din Maroc.

De la restaurant ne-am continuat excursia pe malul vestic al Nilului, iar următoarea oprire a fost la coloșii lui Memnon. Ambele monumente realizate din cuartit cântăresc în jur de 800 tone și au o înălțime de 14 metri. Ele îl înfățișează pe Faraonul Amenhotep III ce a domnit  în Egiptul antic cu aproximativ 3400 de ani în urmă. Se presupune că cele două statui erau poarta de intrare a templului memorial al lui Amenhotep, cel mai mare și mai opulent templu din Egipt la acea vreme.

Am făcut apoi o oprire la o fabrica de alabastru. Alabastrul este un tip de piatră ce se găsește lângă Luxor, o varietate de ghips cu aspect de marmură și poate fi de trei culori: verde închis, galben-brun și alb. Unul dintre motivele pentru care alabastrul este apreciat se datorează translucenței sale și efectului luminii care trece prin piatra moale. Înainte de a intra în magazin ni s-a făcut o demonstrație asupra prelucrării alabastrului, iar în magazin găseai fel de fel de obiecte decorative care mai de care mai atrăgătoare. Nu ești obligat să cumperi nimic, dar trebuie să știi că dacă îți dorești să cumperi astfel de lucruri de calitate superioară din Egipt, aici e locul potrivit, acest lucru fiindu-ne confirmat de diferiți oameni și în Cairo, dar și în magazinele din Hurghada.

Am ajuns într-un final la atracția cea mare a excursiei din Luxor: Valea RegilorMormintele viu pictate ale faraonilor din Teba le permit vizitatorilor să întrevadă ritualurile de înmormântare din Egiptul Antic și rămân astăzi cea mai mare și cea mai populară atracție din Luxor, precum și  unul dintre cele mai bogate situri arheologice din lume. În trecut toți faraonii erau îngropați aici în această vale situată între dealuri stâncoase, iar mormintele adăposteau multe comori, faraonii fiind înmormântați cu toate bunurile materiale de care ar putea avea nevoie un conducător în lumea următoare. Până acum s-au descoperit 63 de morminte, dar multe dintre ele au fost jefuite în trecut. Cele mai cunoscute sunt cele ale lui Ramses al VI-lea și cel al lui Tutankhamon pentru care vei plăti bilete separate. Noi am vizitat 3 morminte: al lui Merenptah, al lui Ramses al IX-lea și al lui Ramses al III-lea. Cam acestea sunt cele incluse de agenții. Ce nu mi-a plăcut a fost că am vizitat destul de pe fugă cele trei morminte, iar paznicii dinăuntrul lor, vor încerca din răsputeri să te facă de bani. Mai exact îți iau telefonul din mână și te bagă în zone unde practic nu ai voie să intri ca să îți facă poze, iar apoi îți cer bani pentru asta. În rest, m-au fermecat hieroglifele, scenele sculptate și pictate care înfățișau regele mort în prezența zeităților, precum și în viața de apoi.

Am încheiat vizita cu Templul Reginei Hatshepsut, cea mai puternică femeie conducător al Egiptului antic. Hatshepsut este de fapt faimoasă, pentru că a fost una dintre puţinele regine din istoria Egiptului, ce a condus țara timp de 21 de ani (majoritatea conducătorilor de sex feminin au avut domnii scurte în vremuri tulburi), aducând prosperitate și stabilitate și a preluat identitatea completă a unui faraon bărbat, fiind de multe ori înfățișată cu barbă. Templul său cu aspect aproape modern se amestecă frumos cu stâncile din care este parțial tăiat.

Ne-am întors destul de târziu la hotel, dar am reușit să prindem cina. Ia în considerare că e o zi lungă, dar frumoasă, plină de istorie.

2. EXCURSIE ORANGE BAY

În următoarea zi la 8:30 a venit un microbuz după noi la hotel și am plecat într-un mic port din apropiere unde ne-am urcat pe barcă. Am avut două sesiuni de snorkeling, dar pentru că bătea încă vântul și erau valuri, eu am coborât doar la prima. Am fost impresionată de Marea Roșie cu peștii și coralii săi colorați, dar și de claritatea apei.

După ce am luat masa pe barcă am ajuns la Insula Giftun și mai exact în Orange Bay. Am înțeles și noi de ce este denumit Maldivele sau Caraibele Africii și putem confirma că apa e ca în Caraibe de frumoasă, în schimb nisipul nu e la fel. Am rămas aici aproximativ 2 ore.

Pe drumul de întoarcere am mai făcut o oprire, iar cei ce au vrut, au putut merge să se dea cu banana sau cu canapeaua gonflabilă. Ne-am întors la hotel în jurul orei 17. Mie mi-ar fi plăcut să nu fi bătut atâta vântul în acea zi pentru a mă bucura mai mult de apă, dar excursia e frumoasă.

3. EXCURSIE CAIRO

Nu am dormit prea mult în noaptea aceea pentru că la 2:30 a venit minibusul după noi. Sperăm să fie tot Zaki însoțitorul, dar de data această a fost Yasir cel ce ne-a însoțit în această excursie. Bineînțeles că și de la el am primit o grămadă de informații utile pe parcursul zilei, dar la început ne-a lăsat să dormim. Am ajuns la Cairo în jurul orei 9, unde ne-am întâlnit cu ghidul local Hani.

Prima oprire a fost la Muzeul de Egiptologie din Cairo. Au atât de multe comori aici încât nu știu ce să facă cu ele. Vasta clădire și terenurile vechi de 100 de ani sunt pline de artefacte și toate sunt fascinante. De aceea au și promis că în 2021 se vor deschide 2 noi muzee: NMEC ( Național Museum of Egyptian Civilization) și GEM (Grand Egyptian Museum). Colecția Muzeului de Egiptologie de peste 120.000 de artefacte este compusă din obiecte de ceramică, bijuterii, sarcofage și, desigur, mumii (o parte mutate de curând în NMEC; vezi parada), toate din trecutul antic al Egiptului. Acesta este un muzeu nu foarte ordonat, nu foarte bine etichetat, iar mie mi s-a părut pe alocuri haotic și aglomerat în ziua vizitei, dar are foarte mult farmec.

Fără dubiu, cea mai faimoasă este colecția lui Tutankhamon, care prezintă bijuterii masive din aur curat, printre care și masca sa din aur, precum și sarcofagele sale.

Cele două ore petrecute în muzeu mi se pare că au zburat într-o clipă. După vizitare muzeului am putut alege să vizităm cartierul coptic sau să facem o plimbare pe Nil, iar după consultări cu ceilalți turiști, am ales să mergem în cartierul copticAcest cartier creștin alcătuiește cea mai veche parte a orașului, găzduind o varietate de biserici antice. Unul dintre locurile pe care nu ai voie să le ratezi aici este Biserica Sfânta Maria, cunoscută și sub numele de Biserica Suspendată deoarece este construită pe o colină înaltă. Este una dintre cele mai vechi biserici din Egipt, datând din secolul al IV-lea d.Hr.

Printre celelalte atracții ale cartierului se numără Sinagoga Ben Ezra și Moscheea Amr Ibn al-Aas, cea mai veche moschee din Africa.

Ne-am încheiat vizită din cartierul coptic și ne-am îndreptat apoi spre Giza și spre faimoasele piramide. Fiind blocați în trafic și pentru a ne încadra în timp, am făcut o scurtă oprire și Hani ne-a adus să mâncăm niște chiftele din vită în pâine. Acestea ne-au ținut apoi de foame până spre seară și ne-am îndreptat spre platoul din Giza.

Cea mai veche de aici este Piramida lui Khufu sau Cheops care a fost construită în anul 2600 i.Hr, fiind singura dintre cele 7 minuni antice ale lumii ce încă stă în picioare. Cu o înălțime de 136 metri (inițial având 147m), piramida a fost construită din 2,5 milioane de blocuri de piatră, fiecare cântărind aproximativ 2,5 tone. Am văzut-o în atâtea poze, am văzut-o la TV și totuși te lasă fără cuvinte când ești lângă ea.

Pe platoul din Giza vei mai găsi încă două piramide: Khafra (Chephren) și Menkaura (Mykerinos),  precum și piramide mai mici cunoscute sub denumirea de Piramidele Reginelor. Toate piramidele au fost jefuite atât în ​​interior, cât și în exterior, în timpurile antice și medievale. Astfel, bunurile funerare depuse inițial în camerele de înmormântare lipsesc, iar piramidele nu mai ating înălțimile inițiale, deoarece au fost aproape complet dezbrăcate de carcasele exterioare de calcar alb neted.

Am putut alege să mergem până la un punct de unde putem vedea frumos piramidele și aveam de ales între a merge cu o căruța trasă de cal sau cu cămila. Am ales varianta cu cal, pentru că ne-a marcat experiența din Maroc, unde am mers câțiva kilometri pe cămilă.

Ne-am reîntâlnit cu ghidul la marele Sfinx din Giza, cea mai mare sculptură a Antichității, care a supraviețuit până astăzi, în ciuda eroziunii puternice.  Sfinxul are un corp de leu și un cap uman împodobit cu o coafură regală. Statuia a fost sculptată dintr-o singură bucată de calcar, iar reziduurile de pigment sugerează că întregul Sfinx a fost pictat. Nu există date concrete în legătură cu anul construirii, dar se bănuiește că a fost construit în perioada faraonului Khafra, având trăsături asemănătoare cu înfățișarea acestuia. Astăzi, statuia se fărâmițează din cauza vântului, umidității și a poluării din Cairo și nu se știe cât timp va mai rezista. Am profitat și i-am dat un pupic să îi poarte noroc.

De la piramide am mers să vizităm o parfumerie, numită Arabian Nights For Oriental Perfumes. Parfumeria, sau arta preparării parfumurilor, a luat naștere în Mesopotamia antică și Egipt, și a fost rafinată în continuare de romani, deși toți legăm parfumurile de Franța, pentru că acolo au fost comercializate. Ulterior am primit fiecare câte un flyer cu toate colecțiile de esențe și uleiuri oferite spre vânzare turiștilor și am bifat câteva care ne-au plăcut. Cel mai mic flacon costă 20 euro, iar cel mediu de 100ml ajungea la 25 de euro.

Apoi am vizitat o fabrica de papirus. Papirusul este un material asemănător cu hârtia, produs din plantă Cyperus papyrus, mai exact din tija plantei, pe care se scria în perioada Antichității, în special în Egipt. Vei găsi papirusuri de vânzare peste tot în Egipt, dar cele ieftine sunt clar false, fiind realizate din frunze de banan. Un papirus adevărat pornește cam de la 20 de dolari și ajunge la câteva mii de dolari, în funcție de mărimea lui.

Am luat un prânz foarte târziu la Mawlana Barbeque, fiind de fapt cina noastră. Îți recomand restaurantul dacă ajungi în zonă. Mâncarea a fost tare bună.

Ne-am despărțit apoi de Hani și am plecat înapoi spre Hurghada, ajungând la hotel la 00:30.  Ia în considerare că e foarte solicitantă excursia din Cairo, e făcută într-un ritm alert, dar mie mi-a plăcut că am mers în Cairo, mai ales cu Hani, care a fost tot timpul atent la cerințele noastre, dar a și respectat orarul. Cred că dacă eram singuri în Cairo, nu am fi reușit să vedem atâtea într-o singură zi.

După cele 3 excursii făcute în 3 zile, am profitat de hotel, plajă și piscină, iar dacă tot e vinerea zi de sărbătoare la musulmani, ne-am odihnit și noi.

Citește și alte articole interesante: